Wanneer zijn wij ontstaan?

VLC Drop-Out is ontstaan tijdens de lockdowns van het coronavirus. Wij, docenten van het Van Lodenstein College Kesteren, zagen dat de lockdowns negatieve impact hadden op onze leerlingen: er waren meer leerlingen met gedrags- en concentratieproblemen en ook zagen wij dat de de motivatie voor school steeds meer afnam. Dit veroorzaakte dan ook weer dat de relatie docent-leerling verslechterde. Verder zorgden de lockdowns ervoor dat steeds meer jongeren gingen gamen en de hele dag hun ogen op een scherm hadden, in plaats van naar de buitenwereld te kijken.

We hebben, naar aanleiding van deze ontwikkelingen, spontaan een outdoor- en reboundprogramma opgezet. Intussen zijn we een paar jaar verder en hebben we steeds meer kennis en materialen om onze leerlingen te begeleiden. 

Meer lezen over hoe wij te werk gaan?

Waar werken wij aan bij Drop-Out?

Persoonlijke aandacht en ontwikkeling

Natuurbeleving

Fysieke inspanning

Werken aan jezelf en aan je toekomst

Gezag

Persoonlijke aandacht en ontwikkeling.

Veel jongeren die met zichzelf in de knoop zitten of niet makkelijk met school mee komen, zijn veel meer op zichzelf gericht. Zelfs de meest extravert kan een introvert worden. Daarom helpen wij bij Drop-Out aan de sociale vaardigheden. Door de verschillende sessies (meer informatie zie: waarom mijn kind?) die we hebben bij Drop-Out, kunnen we veel waarnemen. Ook als mentoren kunnen we veel leren van onze leerlingen op dit soort momenten. We helpen onze leerlingen hun eigen grenzen aan te geven, te luisteren naar de grenzen van de ander en proberen om positief te blijven, ook als het (even) tegenzit.

Natuurbeleving

Gods schepping heeft ons en onze leerlingen veel te zeggen. God laat in zijn schepping zien hoe groot Hij is en dat Hij voor Zijn schepsels zorgt. Dus ook voor onze leerlingen. Dwars door alles heen is het goed om ons oog op te slaan naar omhoog en er samen met onze leerlingen een moment bij stil te staan hoe trouw de Heere voor ons is, ondanks dat wij het steeds weer verzondigen. 

Fysieke inspanning.

Door onze leerlingen fysiek uit te dagen, bieden wij een ander soort van ontspanning. Vaak wordt door leerlingen die school niet leuk vinden, gym een leuk vak gevonden. Dat komt doordat ze dan niet in de schoolbanken zitten en een hele les hoeven te luisteren. Door ze fysiek uit te dagen, laten wij hen zichzelf op een andere manier kennen. 'Kijk ik, als ik bij een activiteit mijn volledige energie kan geven, nog wel naar anderen?' Maar door zichzelf uit te dagen, krijgen de meeste jongeren hun zelfverzekerdheid terug. Ze weten dat ze dit wél kunnen en daardoor geloven ze zichzelf. We moedigen ze aan om, als er iets tegenzit of niet lukt, door te gaan. 

Gezag

Bij werken aan jezelf hoort ook het stukje persoonlijke aandacht. In de les ontstaat er een docent-leerling verhouding. Deze kan positief of negatief zijn. Tijdens ons Drop-Out programma gaan we dieper op die verhouding in. Onze leerlingen komen zichzelf tegen tijdens ons programma. Ze leren om zichzelf te waarderen en ook gezag te hebben/krijgen voor de mensen die boven hen staan. Het gezag wordt in onze tijd steeds meer de kop ingedrukt en respect wordt over de randen gegooid. Niet alleen bij onze leerlingen, ook op alle andere terreinen in onze samenleving nemen mensen de touwtjes in eigen handen en luisteren niet meer naar gezagsdragers. Ook wij, als docenten en ouders staan daar schuldig aan. In de Bijbel staat duidelijk dat we  allen die over ons gesteld zijn moeten eren. Als christenen hebben wij ook de verantwoordelijkheid om dat aan de buitenwereld te laten zien. Ook als docenten en ouders hebben wij de plicht om het aan onze kinderen te laten zien, zodat zij het ook kunnen uitstralen naar de buitenwereld. Iets daarvan proberen wij ook mee te geven bij Drop-Out.

Motivatie aanboren en vasthouden.

Veel jongeren zien het nut van school niet meer. Dat is jammer, want school is nodig voor de toekomst van onze leerlingen. Daarom motiveren wij onze leerlingen om hun middelbareschooltijd af te maken en verder te gaan met leren. We laten hen zien dat school niet alleen huiswerk is; Dat school ook niet allemaal onnuttige dingen leert. Veel van de stof die onze leerlingen moeten leren, wordt later- vaak onbewust- toch nog gebruikt. Verder is het belangrijk dat onze leerlingen motivatie kennen, ook voor de toekomst wanneer ze een baan hebben. Ook daarin zal ook niet alles even leuk zijn. We zien de enthousiasme bij onze leerlingen als ze meedoen aan ons programma. Wij proberen dat onze leerlingen deze enthousiasme vast blijven houden en meenemen naar school.