Waarom mijn zoon?
U kunt u nu afvragen: Maar waarom zou míjn zoon meedoen? Zoals u misschien al wel gelezen heeft, zagen wij na de coronaperiode bij onze leerlingen bijv. onzekerheid, moeite hebben met concentreren of gedragsproblemen. Het kan zijn dat wij één van deze dingen bij uw zoon opgemerkt hebben. Het kan ook voorkomen dat er onvoldoende zicht is op uw zoon m.b.t. hoe het gaat of de behoeften van de leerling richting de school. Ook zijn er verschillende jongens die meegaan, omdat ze het leuk en uitdagend vinden.
Op dit moment begeleiden wij alleen jongens. Dit omdat er (nog) geen vrouwelijke collega's zijn die meedoen aan ons programma. Ook vanwege het feit dat we onze leerlingen overalls laten aantrekken. En we staan voor onze reformatorische waarden, dus laten we de meiden niet in een broek lopen.
Verder beschikken we over alle middelen die nodig zijn voor ons programma. Zoals de overals, rugtassen, gewichten, maar ook een zakbijbeltje.
Onze sessies die wij met onze leerlingen doorlopen
Tijdens ons outdoor- en reboundprogramma, doorlopen wij met onze leerlingen, de hieronder genoemde, sessies. Deze sessies zijn bedoeld om de jongens sterker in hun schoenen laten staan; en wij helpen hen daarbij. De jongens komen in de sessies zichzelf tegen en dat is noodzakelijk, want het is niet alleen belangrijk dat wíj weten hoe ze hun gedrag moeten aanpassen, maar ook dat de jongens zélf beseffen wat er goed en niet goed gaat. Deze drie sessies worden door elke leerling gevolgd. Dit gebeurt in groepsverband met minimaal vijf jongens. Op jaarbasis kunnen wij dan ook zo'n 50 jongens begeleiden met ons programma.
In de sessies staat Gods woord centraal. Bij elke sessie hebben we een algemene vraag die we verweven met de Bijbel. Ook sluiten we af met een stukje uit de Bijbel lezen en danken we.
Hieronder staan alle sessie uitgebreid uitgewerkt. Elke sessie loopt bij elke groep weer anders, maar de hoofdlijnen zijn hetzelfde.
1e sessie: Veiligheid en vertrouwen
Deze sessie staat in het licht van veiligheid en vertrouwen. Ook wordt er aandacht geven aan het kweken van zelfvertrouwen, want als er veiligheid en vertrouwen is, zal zelfvertrouwen zich ontwikkelen. Puberjongens hebben vaak het idee dat ze zichzelf moeten bewijzen en kunnen soms, door hun gedrag, voor andere leerlingen bedreigend over komen. In zo'n situatie is er geen sprake van vertrouwen en veiligheid. Vertrouwen en veiligheid betekent juist dat er geen gevaar of bedreiging is, je wordt geaccepteerd en je weet wat je aan de ander hebt. Tijdens de eerste sessie hebben de jongens elkaars grenzen geleerd en weten ze wat ze bij elkaar kunnen maken. Nu is het de bedoeling dat de jongens een veilige sfeer creëren die voor iedereen fijn is.
Tijdens de activiteiten wordt er stilgestaan bij de Tweede Wereldoorlog en de Grebbeberg, één team zijn, samenwerken, communiceren en complimenten geven. De overkoepelende gedachte is hoe de jongens in hun gedrag concreet vertrouwen en veiligheid kunnen brengen naar hun klasgenoten en andere naasten. Bij één van de activiteiten moeten de jongens een 'gewonde' kameraad boven op de berg brengen d.m.v. een brancard. De jongens moeten hierbij efficiënt denken: wat is de beste manier, waardoor ze zo snel mogelijk en zo veilig mogelijk hun 'gewonde' kameraad op de eindbestemming te brengen?
Het programma van sessie twee.
Met elkaar en de spullen omhoog de berg op.
Één van de opdrachten: autotrekken.
2e sessie: Eigenwaarde
Aan het begin van deze tweede sessie van Drop-out kijken we terug. Hoe veilig voelde het de afgelopen weken? In de eerdere sessie stonden vertrouwen en veiligheid centraal. In deze sessie richten we ons op eigenwaarde: wat maakt jou waardevol, en hoe laat je dat zien – zonder over anderen heen te stappen?
We besteden aandacht aan hoe je jezelf laat zien in een groep. Doe je iets omdat je het écht wil? Of omdat je indruk wilt maken, je naam hoog wilt hooghouden – misschien zelfs ten koste van een ander? En hoe houd je dan ook rekening met de ander/ de Ander?
Met fysieke opdrachten, zoals het commando-spel, samenwerken met blinddoeken en sportieve uitdagingen, komen die vragen (en antwoorden) op een andere manier naar voren. Aan het eind worden de weken afgesloten met een gezellig ontbijtje en geven we de jongens mee om, met alles wat ze de afgelopen weken geleerd hebben, het schooljaar verder te gaan en het ook in de komende schooljaren te gebruiken.
Het balspel die in het programma zit.
Het programma van sessie drie.
Het commando-spel.
3e sessie: Weerbaarheid
Voordat de jongens beginnen met de fysieke activiteiten, laten we ze eerst nadenken over de vraag: Wat is weerbaarheid? We koppelen hieraan bijvoorbeeld Éfeze 6, waar het gaat over de geestelijke wapenrusting. God is het fundament waarvan we afhankelijk zijn m.b.t. weerbaarheid. En ten diepste zijn we van alles afhankelijk van God.
Vervolgens praten we met de jongens over zorgen van eigen lichaam, luisteren naar jezelf en naar de ander. Ook kijken we terug hoe het de afgelopen weken geweest is. Tijdens de sessies maar ook daarna.
Na het gesprek met de jongens gaan we bezig met de fysieke activiteiten. De activiteiten zijn: opdrukken, iemand met een brancard vervoeren en over een muur klimmen met elkaars hulp. Tijdens deze activiteiten wijzen we de jongens er telkens op om de luisteren als de ander wat zegt, je eigen grenzen aan te geven en positief reageren en communiceren. Deze aspecten zijn niet alleen belangrijk bij Drop-Out en de volgende sessies die komen, maar ook in het dagelijks leven zijn deze erg belangrijk. Ze vormen een basis voor een goede relatie, wat voor relatie het ook mag zijn.
Als afsluiting hebben we een ontbijtje met de jongens.
Een warming-up d.m.v. opdrukken.
Het programma van sessie één.
Ontbijtje met de jongens, waar gelijk de ochtend wordt besproken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb